Jak uszyć literki? Dokładna instrukcja krok po kroku DIY

Szyte literki pięknie ozdobią np. łóżeczko, czy ścianę, nadając spersonalizowany charakter w dziecięcym pokoiku. Pokazywałam już niegdyś na blogu szyte literki z imieniem dziecka. Dzisiaj zdradzę Wam dokładną instrukcję, jak samodzielnie uszyć takie literki!


Aby uszyć literki musimy przygotować potrzebne materiały: tkaniny, tasiemkę, nożyczki, ołówek lub pisak samo znikający,  miarę lub linijkę, maszynę do szycia lub igłę i nitkę. Jeśli chodzi o tkaniny to najlepiej sprawdza się w tym przypadku bawełna. Przy krótkich słowach bardzo ładnie komponują się materiały w różne wzory o spójnej kolorystyce tak jak np. u mnie niebiesko-szaro-białej.



Zaczynając projektowanie literek, na początku wyznaczamy ich wysokość. Ja proponuję ok. 22-23 cm, wówczas po uszyciu będą miały wysokość ok. 20 cm. Następnie układamy materiał zaginając do siebie prawe strony tkaniny, rysujemy kontury literki i spinamy szpilkami.



Kontury rysuję bez szablonu, ale można posłużyć się gotowymi wydrukami. Grubość "lini" mojej literki na płasko to ok. 5-6 cm.



Następnie przeszywam na maszynie (można ręcznie, jednakże potrwa to dłużej) po narysowanych konturach, pozostawiając na dole literki otwór o długości ok. 4-5 cm, który będzie służył przewróceniu materiału na prawą stronę i wypchaniu literki.





Kolejnym krokiem jest wycięcie kształtu wzdłuż przeszyć, pamiętając o pozostawieniu dodatkowego materiału przy pozostawionym otworze. Do cięcia bardzo dobrze sprawdzają się zygzakowe nożyczki, dzięki czemu w gotowej literce lepiej układają się wszelkie łuki i zagięcia. 





Nieco inaczej postępujemy przy literkach typu O, czy R, które posiadają zamknięte elementy ("brzuszki"). Otóż nie przeszywamy na lewej stronie owych brzuszków, ponieważ nie przewrócilibyśmy materiału na prawą stronę. 

W tym przypadku możemy pozostawić dolny otwór, by najpierw zszyć na prawej stronie cały brzuszek, a następnie przez otwór wypchać literkę.



Jednak możemy również nie pozostawiać dolnego otworu, by później wypychać literkę przez nie zszyty do końca brzuszek. Pamiętajmy jednak, aby zrobić dodatkowe nacięcia prostopadle do linii docelowego szycia brzuszka.



Tak przygotowane literki przewracamy przez otwór na prawą stronę.






Przez pozostawione otwory wypychamy literki tzw. antyalergiczną kulką silikonową i zszywamy.



Zszywamy tzw. ściegiem za igłą (jest bardzo estetyczny i praktycznie niewidoczny), szczególnie w ten sposób polecam zszywanie ewentualnych brzuszków.






Na końcu przyszywamy tasiemki służące do zawieszenia. Ja wybieram tasiemki bawełniane lub rypsowe o długości min. 30 cm do każdej literki. Przed przyszyciem za pomocą szpilki lub igły robię próbę i sprawdzam równowagę literki, szczególnie gdy ma niesymetryczny kształt.




I literki gotowe - wystarczy przywiesić :).







Przyda się Wam moja instrukcja? Skusicie się samodzielnie uszyć takie literki?


3 komentarze:

  1. Panna Mysia od wielu miesięcy czai się na prostą w obsłudze maszynę do szycia dla początkujących... ale jakoś nie może zebrać się na odwagę, by odłożyć na nią pieniążki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie ci to wyszło. Ja aż takich zdolnosci nie mam, wiec podziwiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmm... Jeszcze nigdy nie uszyłam literek. Może się skuszę... Dzieki :)

    OdpowiedzUsuń

Ja już pokazałam i napisałam. Teraz Twoja kolej - skomentuj proszę i zostaw po sobie ślad :)

Copyright © 2016 MAŁA RZECZ A CIESZY , Blogger