Jak uszyć literki? Dokładna instrukcja krok po kroku DIY

Szyte literki pięknie ozdobią np. łóżeczko, czy ścianę, nadając spersonalizowany charakter w dziecięcym pokoiku. Pokazywałam już niegdyś na blogu szyte literki z imieniem dziecka. Dzisiaj zdradzę Wam dokładną instrukcję, jak samodzielnie uszyć takie literki!


Aby uszyć literki musimy przygotować potrzebne materiały:
- tkaniny,
- tasiemkę,
- nożyczki,
- ołówek lub pisak samo znikający,
- miarę lub linijkę,
- maszynę do szycia lub igłę i nitkę,
- opcjonalnie mata samoregenerująca do cięcia (w korzystnych cenach znajdziesz tutaj), gdy używasz nożyka kołowego.

Jeśli chodzi o tkaniny to najlepiej sprawdza się w tym przypadku bawełna. Przy krótkich słowach bardzo ładnie komponują się materiały w różne wzory o spójnej kolorystyce tak jak np. u mnie niebiesko-szaro-białej.



Zaczynając projektowanie literek, na początku wyznaczamy ich wysokość. Ja proponuję ok. 22-23 cm, wówczas po uszyciu będą miały wysokość ok. 20 cm. Następnie układamy materiał zaginając do siebie prawe strony tkaniny, rysujemy kontury literki i spinamy szpilkami.



Kontury rysuję bez szablonu, ale można posłużyć się gotowymi wydrukami. Grubość "lini" mojej literki na płasko to ok. 5-6 cm.



Następnie przeszywam na maszynie (można ręcznie, jednakże potrwa to dłużej) po narysowanych konturach, pozostawiając na dole literki otwór o długości ok. 4-5 cm, który będzie służył przewróceniu materiału na prawą stronę i wypchaniu literki.





Kolejnym krokiem jest wycięcie kształtu wzdłuż przeszyć, pamiętając o pozostawieniu dodatkowego materiału przy pozostawionym otworze. Do cięcia bardzo dobrze sprawdzają się zygzakowe nożyczki, dzięki czemu w gotowej literce lepiej układają się wszelkie łuki i zagięcia. 





Nieco inaczej postępujemy przy literkach typu O, czy R, które posiadają zamknięte elementy ("brzuszki"). Otóż nie przeszywamy na lewej stronie owych brzuszków, ponieważ nie przewrócilibyśmy materiału na prawą stronę. 

W tym przypadku możemy pozostawić dolny otwór, by najpierw zszyć na prawej stronie cały brzuszek, a następnie przez otwór wypchać literkę.



Jednak możemy również nie pozostawiać dolnego otworu, by później wypychać literkę przez nie zszyty do końca brzuszek. Pamiętajmy jednak, aby zrobić dodatkowe nacięcia prostopadle do linii docelowego szycia brzuszka.



Tak przygotowane literki przewracamy przez otwór na prawą stronę.






Przez pozostawione otwory wypychamy literki tzw. antyalergiczną kulką silikonową i zszywamy.



Zszywamy tzw. ściegiem za igłą (jest bardzo estetyczny i praktycznie niewidoczny), szczególnie w ten sposób polecam zszywanie ewentualnych brzuszków.






Na końcu przyszywamy tasiemki służące do zawieszenia. Ja wybieram tasiemki bawełniane lub rypsowe o długości min. 30 cm do każdej literki. Przed przyszyciem za pomocą szpilki lub igły robię próbę i sprawdzam równowagę literki, szczególnie gdy ma niesymetryczny kształt.




I literki gotowe - wystarczy przywiesić :).







Przyda się Wam moja instrukcja? Skusicie się samodzielnie uszyć takie literki?


12 komentarzy:

  1. Panna Mysia od wielu miesięcy czai się na prostą w obsłudze maszynę do szycia dla początkujących... ale jakoś nie może zebrać się na odwagę, by odłożyć na nią pieniążki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie ci to wyszło. Ja aż takich zdolnosci nie mam, wiec podziwiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmm... Jeszcze nigdy nie uszyłam literek. Może się skuszę... Dzieki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mi się takie literki bardzo podobają. Instrukcja jest świetnie skonstruowana, ale to z pewnością nie jest łatwe zadanie i aby otrzymać taki efekt potrzeba dużo cierpliwości i doświadczenia. Myślę, że mimo wszystko kiedyś zaryzykuję i spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow, piękny efekt końcowy :) Nie mam takich zdolności do ręcznych robótek, ale takie cudo dla swojego maluszka chętnie spróbowałabym zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja mam pytanie jak narysować takie literki, żeby po zeszyciu i wypchaniu wszystkie były równej wysokości? Jak to wyliczyć z tą wysokością? Bo np. literka "Ś" zrobi się sporo mniejsza po wypchaniu, jeśli ją narysuję w takich samych wymiarach jak pozostałe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie dodaję cm dla literki "ś" ale projektuję ją raczej węższą niż szerszą, by nie traciła na wysokości podczas wypychania i nie wypycham jej maksymalnie. A gdy się faktycznie "skurczy" naciągam ją nieco aż się ułoży i wyciągnie trochę.

      Usuń
  7. Witam,

    Mam pytanie ile mniej więcej potrzeba materiału na jedną literkę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuje ok. 45-50 cm (podwójna wysokość literki o końcowym efekcie ok. 20 cm) na x cm (w zależności czy to literka wąska "i" czy szeroka typu "n".

      Usuń
  8. Może Pani wytłumaczyć, jak wszyła tasiemke na literki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tasiemke na końcu przyszyłam ręcznie tak jak pokazałam na zdjęciu.

      Usuń
  9. Świetna robota -dziekuje za instrukcję ,ruszam do pracy Mam nadzieję że choć w części mi się powiedzie:) Szyję Kubuś

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny bloga, będzie mi miło gdy skomentujesz :)

Copyright © 2016 MAŁA RZECZ A CIESZY , Blogger