Uczenie dzieci angielskiego - czy ma to sens?

Czy uczenie dzieci angielskiego od małego ma sens? Każdy z nas chyba nie ma wątpliwości, że znajomość języków obcych, a szczególnie języka angielskiego to obecnie ważny element życia prywatnego, czy zawodowego wielu z nas. I nasze dzieci w przyszłości pewnie równie intensywnie będą korzystały z języków obcych. Dzisiaj opowiem nieco o własnych doświadczeń z nauką języka angielskiego oraz, jak wygląda nauka moich dzieci.


Moje doświadczenia z nauką języka angielskiego

Pamiętam jak w 1994 r., w czwartej klasie szkoły podstawowej zaczynałam swoją naukę języka angielskiego. Poza nauką nowych słówek, czy gramatyką, początkowo była to dla mnie bardzo trudna sprawa, szczególnie że nic nie rozumiałam, gdy nauczycielka cały czas mówiła do nas po angielsku. Nie miałam wówczas dostępu do zagranicznej telewizji, ani internetu. Postanowiłam wtedy, że pójdę w ślady kolegi, który słuchał sporo muzyki anglojęzycznej i doskonale porozumiewał się z nauczycielką. Szukałam tłumaczeń ulubionych piosenek w prasie młodzieżowej, by poszerzać swoje słownictwo, a zarazem słuchać ich wymowy. W liceum, by przygotować się do ustnej matury z angielskiego, korzystałam z korepetycji. 

Na studiach miałam okazję skorzystać z programu Erasmus i w ramach międzynarodowej wymiany studentów mieszkałam semestr w Anglii. Jakie było moje zdziwienie, że na ulicy praktycznie nic nie rozumiem ze słuchu. Na uczelni ogólny sens rozumiałam, ale w języku potocznym, gdzie dochodzą lokalne dialekty i niedbałość wymowy lokalnej ludności, zrozumienie ich było bardzo trudno. Z czasem się osłuchałam, w czym częściowo pomogła mi praca w lokalnym fast foodzie. 

W pracy zawodowej nie używam języka angielskiego, ale jego znajomość choćby podczas każdych wakacji za granicą daje mi poczucie bezpieczeństwa. 


Czy warto uczyć dzieci języka angielskiego?

Dzieci wiele rzeczy przyswajają naturalnie, a szczególnie gdy nauka ma formę zabawy. Jako, że dzisiejszy świat opiera się w wielu dziedzinach na znajomości języka angielskiego, nie ma wątpliwości że warto uczyć dzieci już od najmłodszych lat. Po moich doświadczeniach z poznawaniem angielskiego postanowiłam sobie, że moje dzieci od małego będą go poznawały, by w przyszłości było im łatwiej niż mi. 


W jaki sposób uczyć dzieci angielskiego?

Obecnie poza szkołądo wyboru jest mnóstwo opcji nauki języka angielskiego u dzieci: od szkół językowych np. w earlystage.pl, poprzez platformy internetowe, indywidualne korepetycje, obozy wyjazdowe dla starszych dzieci, czy specjalne kursy dla przedszkolaków aż do nauki samodzielnie w domu.

Tu nie ma jednej dobrej odpowiedzi, która opcja jest najlepsza. Myślę że wszystkie skuteczne sposoby będę dobre. Warto spróbować różnych opcji i sprawdzić, co najbardziej odpowiada naszemu dziecku.

Mój 6-letni syn miał zajęcia angielskiego już w żłobku, a obecnie ma lekcje także w przedszkolu. Staram się jednak, by nauka języka w domu nie była dodatkowym obowiązkiem, a jedynie dodatkiem przy okazji innych działań. Dlatego gdy razem z młodszą siostrą chcą oglądać bajki na Youtube, często proponuję bajki w języku angielskim i wybierają bajkę, której treść poznali już wcześniej w języku polskim. Ponadto podczas codziennych zajęć np. podczas śniadania, mówię dzieciom jak nazywają się poszczególne przedmioty np. chleb, czy masło w języku angielskim. Tłumaczę też dzieciom, dlaczego warto poznawać anglojęzyczne słownictwo i że przyda się, np. gdy pojedziemy na zagraniczne wakacje.


Mam nadzieję, że takie działania pozwolą moim dzieciom polubić język angielski, a w przyszłości sprawnie się nim posługiwać. A Wy w jaki sposób wspieracie naukę angielskiego swoich dzieci?


7 komentarzy:

  1. Z młodym wieku nie tylko chodzi o naukę, co o osłuchanie się, skojarzenie zdobywania językowych umiejętności z zabawą, to procentuje w starszym wieku. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mam to szczęście, że moje dzieciaki mają zajęcia z earlystade w przedszkolu. W domu też staram się zaznajamiać ich z tym językiem i już widzę pierwsze efekty :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uważam że bardzo ważna jest nauka tego języka- ja nie miałam go więć tera z córka nadrabiam:) Monika F

    OdpowiedzUsuń
  4. Nauka języka obcego zawsze ma sens ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny bloga, będzie mi miło gdy skomentujesz :)

Copyright © 2016 MAŁA RZECZ A CIESZY , Blogger